Søvncoaching

Det er vigtigt, at du tager din dårlige søvn alvorligt.

Søvn er det mest effektive vi kan foretage os hver dag for at kalibrere vores hjernes og vores krops sundhedstilstand

- Matthew Walker

Forskning viser, at god søvn er livsnødvendigt og grundlæggende for et sundt og mentalt helbred. God søvn er med til at vedligeholde krop, hjerne og styrke immunforsvar. God søvn er mindst ligeså vigtig som sund kost og motion. God søvn forebygger i sig selv stress, livsstilssygdomme, angst, depression, kræft og forskellige autoimmune sygdomme.

God søvn hjælper dig også til at træffe bedre beslutninger, tænke mere kreativt, få mere overskud og livskvalitet. 

Det er derfor vigtigt, at du tager din søvn alvorligt og prioriterer din søvn! 

Du har formentlig haft søvnproblemer gennem længere tid, men søvnproblemet er ikke løst. Du har søgt efter råd eller forsøgt forskelligt til din søvn. Det har ikke hjulpet dig til at få en god naturlig søvn. Der skal noget andet og mere til. 

Dårlig søvn er tegn på, at noget har skabt eller skaber søvnproblemet. Søvnbesvær kan skyldes mange ting. Søvncoaching er god hjælp til din søvn.  Der skal altid flere tiltag til. Forskellige ændringer kan gøre en væsentlig forskel for din søvn. Den dårlige søvn kan brydes og de søvnregulerende mekanismer bygges op til en bedre søvnkvalitet. 

Sundhedsstyrelsens rapport fra 2017 om danskernes sundhed viser, at:

af danskere har søvnproblemer
0 %
er meget generet
0 %
er mindre generet
0 %

Måske genkender du det her:

Der er en vej til bedre søvn.  Lad os begynde med en afklarende samtale.

Søvncoaching er et individuelt forløb:

  • Vi vil komme rundt om din søvn 
  • Det er vigtigt at identificere årsager for effektivt at gøre noget. Vi taler om de faktorer der påvirker din søvn.
  • Du vil lære, hvad der forbedrer og forværrer din søvn
  • Jeg arbejder løbende på at optimere din søvnkvalitet  
  • Deling af teoretisk viden, råd og vejledning er konkret. De praktiske redskaber og mentale teknikker er nemme at arbejde med
  • Det er støtte, læring og hjælp til selvhjælp nu og efter forløb

Sådan er et forløb

Registrering af din søvn

Du får en søvndagbog med et skema, hvor du skal registrere din søvn og forhold, der har betydning for din søvn.
Du skal helst udfylde søvndagbogen en uge inden forløbet starter.
Jeg analyserer dine registreringer. Analyse og informationer indgår i det videre forløb og kan være første skridt mod bedre søvn.

Hvorfor søvnbesvær?


Det kan være en kombination af flere årsager, der påvirker din søvn. Årsager kan være vaner, adfærd, tanker, livsstil, stress, en presset hverdag, udfordringer på arbejde, privatliv, forandringer, bekymringer, selvværd, smerter, overbevisninger, skifteholdsarbejde m.v..
Stress, tanker, vaner og adfærd er ofte årsag til søvnproblemer, uro og anspændthed. Stress giver søvnproblemer. Søvnproblemer i sig selv er stressende og bidrager til øget følsomhed overfor noget, der stresser i dagligdagen, lavere livskvalitet og flere bekymringer og derved en ond cirkel, der kan være svær at komme ud af selv.
Vi vil tale om de faktorer, der påvirker din søvn.

Du får viden, vejledning og redskaber

Jeg vil undervise i teori og fysiologi bla. hjernens funktion i forhold til søvn, søvnens fysiologi og hvad der sker i hjernen, når vi sover eller ikke sover og hvad der forhindrer søvnen i at komme nemt.
Jeg vil også tale om, hvordan forskellige hormoner påvirkes, hvad der sker i nervesystemet, samspil mellem sind, hjerne og krop m.v..
Jeg vil dele mere viden, når det er relevant i en samtale. Vi kan fx tale om, hvorfor søvnvanskeligheder kan være årsag til vægtøgning, mange og hyppige infektioner, spændinger i måske kæbe, hals, nakke, skulder eller lænd m.v..

Støttende viden

Du bliver også vejledt i støttende viden til din søvn. Der kan være flere ting, der kan være med til at støtte op om den gode søvn.

Handlingsplan

Efter den første samtale sammensætter jeg en handlingsplan til dig, som justeres udfra de næste samtaler.
Vi arbejder på, at du genvinder følelsen af at være mere rolig, afslappet og søvnig, når du lægger dig til at sove og når du vågner om natten.
I starten er det måske små skridt, senere større skridt i den rigtige retning til en mere fast, dybere og længere søvn.
Søvncoaching er læring og bliver også hjælp til selvhjælp, fordi du bliver bedre til at lytte til dig selv, mærke efter, analysere situationen, finde årsagen og navigere på en ny og bedre måde.
Ved søvnproblemer i fremtiden vil du bruge den viden, vejledning og redskaber du har fået til at hjælpe dig selv!

 

Et forløb er på 2, 5 eller 7 sessioner.

Dårlig søvn kan behandles effektivt på 4-6 uger.

Vi mødes i min klinik på

Bakkekammen 189

3600 Frederikssund

Når vi har haft nogle samtaler sammen, kan en mulighed være samtale på Google Meet eller telefon.

Et online forløb er muligt.

Jeg kan også være fleksibel mht en session aften eller i weekend.

Lone coacher

Det siger klienterne


Helle, der har haft søvnproblemer i 5 år, siger efter 3 timer i forløb:
"Jeg har overvejende noget bedre søvn. Jeg har nemmere ved at falde i søvn, dog enkelte dage sværere. Søvnkvaliteten er blevet bedre. Jeg er generelt mindre træt om dagen. Tanker om søvnen er taget noget af"
Helle
Pia har haft søvnvanskeligheder i 15 år. Efter 2 timer skrev Pia:
Det går en smule fremad. Jeg er så småt begyndt at kunne falde i søvn af mig selv. Jeg bliver glad, når det lykkes. Jeg prøver nogle af de teknikker du har givet mig. Jeg er begyndt at skære ned på sovemedicin og de naturlige Baldrian.
Pia